Śniadanie, jako pierwszy posiłek w ciągu dnia jest najważniejszy i my rodzice powinniśmy dopilnować, by nasze dzieci zjadały je w domu przed wyjściem do szkoły lub przedszkola. Sami też powinniśmy dawać im dobry przykład. Choć zdaję sobie sprawę, że poranki zazwyczaj mijają nam w pośpiechu. Ale dla zdrowia całej rodziny warto zadbać o poprawny nawyk, jakim jest codzienne zjadanie śniadania przed wyjściem z domu. Dlatego staram się jeszcze przed wyjściem do przedszkola zrobić mu je w domu.

Jako mama dwóch synów, a już niebawem trzeciego maleństwa, wiem z jakim stresem może się wiązać odpowiednie żywienie dzieci. Wiem też, że warto wziąć pod uwagę fakt, że dziecko jest inne.  Lubi inne produkty i często wybiera produkty które mu odpowiadają. Najważniejsze jest wsłuchanie się w jego potrzeby, zaproszenie do wspólnego przygotowywania posiłków i możliwość decydowania o tym, co będzie jadło. Dlatego od samego początku warto dawać dziecku dobry przykład i uczyć je dobrych nawyków żywieniowych. Śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia Ma ono decydujący wpływ na przemianę materii, dobre samopoczucie, zdrowie i ogólną kondycję naszego organizmu.

Dlaczego jedzenie śniadania jest tak ważne?

Poniżej znajdziecie najważniejsze zalety jedzenia śniadań:

  • Śniadanie jako pierwszy posiłek daje siłę i na cały dzień oraz reguluje układ trawienny.
  • Codzienne jedzenie śniadania jest w stanie uchronić nas przed poważnymi chorobami.
  • W okresie wzrostu i rozwoju po nocnej przerwie uzupełnia zapasy energii i substancji odżywczych. Zjedzenie posiłku przed wyjściem z domu, poprawia koncentrację i dodaje wigoru oraz sprawia, że mózg pracuje lepiej i sprawniej. Zazwyczaj po nocy poziom cukru jest bardzo niski, a śniadanie bogate w białka oraz błonnik na długo go podnosi.
  • Dzięki jedzeniu śniadań bogatych w składniki odżywcze, jesteśmy dłużej syci i zapewniamy organizmowi dobry początek dnia.
  • Jedzenie śniadań zapobiega podjadaniu i jedzeniu nie zdrowych produktów, typu batoniki i fast-foody. Najedzeni unikamy zachcianek na niezdrowe produkty i przekąski.
  • Posiłek zjedzony w spokoju i miłej atmosferze to doskonały początek dnia dla każdego domownika.

Co jeść na śniadanie, aby było ono smaczne, zdrowe i pożywne?

Pierwszy posiłek w ciągu dnia powinien być bogaty w składniki odżywcze i substancje witalne. Śniadanie dla dziecka powinno składać się z bogatych w błonnik produktów pełnoziarnistych (pieczywo, płatki owsiane) oraz białka (jajka, mleko, mięso), warzyw i owoców. O tych absolutnie nie powinniśmy zapominać. W tym wpisie pisałam o tym jak ważne jest dla rozwoju dziecka 5 porcji warzyw i owoców.

Istotną dla dobrego rozwoju i zdrowia jest jakość spożywanych śniadań. Warto pamiętać o tym by śniadanie składało się z produktów zbożowych pełnoziarnistych, m.in. pieczywa (graham lub razowego, zdecydowanie mniej białego pieczywa), warto zadbać o płatki zbożowych (owsiane, żytnie, gryczane, jaglane), mogą to być musli lub łyżka otrębów dodana do jogurtu. Produkty zbożowe są źródłem błonnika pokarmowego, który daje uczucie sytości na dłużej. Doskonałym uzupełnieniem produktów zbożowych są produkty mleczne takie (mleko, maślanka, ser żółty, twaróg, jogurt naturalny, kefir,) oraz produkty białkowe jak (wędliny, ale te dobrego źródła i jajka). Obowiązkowo tak jak już wspomniałam warzywa i owoce.

Jeżeli jesteśmy rodzicami starszych dzieci to poza zjedzeniem śniadania warto pomyśleć o przygotowaniu drugiego śniadania do szkoły. Wcześniej przygotowany posiłek do szkoły możemy zapakować dziecku w specjalne pojemniki na jedzenieja często wybieram lunch munch.

Dbając o to by dziecko zjadło poranny posiłek przed wyjściem z domu, dbamy o jego zdrowie i budujemy tym samym jego odporność. Nasze śniadania są zazwyczaj bogate w pieczywo żytnie i razowe, płatki śniadaniowe i różnego rodzaju musli, produkty mleczne, jajka i warzywa i owoce. Ponieważ te produkty zawierają błonnik, witaminy z grupy B, białko i węglowodany.

śniadanie , najważnijszy posiłek w ciągu dnia

Szykując śniadanie staram się, by na talerzu znalazło się kilka produktów do wyboru. Jasiek uwielbia jajka, pod każdą postacią, choć bywają dni, że raz lubi żółtko a innym razem tylko białko. Chętnie sięga po żółty ser, białe twarożki z dodatkami. Bardzo często na naszym stole gości owsianka. W porannym posiłku nie może zabraknąć również warzyw i owoców i zawsze staram się mu coś podetknąć do zjedzenia. Borówki, truskawki, zielone winogrono, pokrojony banan lub mandarynka. Zazwyczaj podaję warzywa i owoce sezonowe. Choć są też takie sytuacje w których nie ma czasu na przygotowanie standardowego śniadania, czasem zdarzy nam się przysnąć i trzeba uwinąć się w mig, tak by wyszykować się do przedszkola, to zazwyczaj robię nasze ulubione śniadanie w 5 minut, jest to owsianka lub jajecznica z warzywami.

Na koniec mam dla Was niespodziankę!

Jest to lista propozycji na pyszne śniadania dzieci do pobrania, wydrukowania i powieszenia na lodówce, dzięki czemu bez stresu zaczniesz kolejny intensywny dzień z dzieckiem. Listę do wydruku znajdziesz poniżej.

Śniadanie dla dziecka

  1. Owsianka z dodatkami, mogą to być bakalie i ulubione owoce – przepis poniżej.
  2. Puszyste naleśniki z twarożkiem i jagodami – skocz po przepis.
  3. Kasza jaglana z jabłkami i cynamonem.
  4. Jajecznica na maśle z dodatkiem mleka.
  5. Kasza manna na mleku (może być mleko roślinne).
  6. Omlet z warzywami – przepis w tym wpisie.
  7. Racuchy z jabłkiem.
  8. Lane kluski na mleku.
  9. Kanapki z dodatkami.
  10. Jaglanka z gruszką i cynamonem –zerknij tu.

Śniadanie najważniejszy posiłek w ciągu dnia + lista propozycji na pyszne śniadaniaPoniżej przepis na jedną z wybranych dla Was propozycji  śniadania, last minut.  Zdrowe śniadanie możemy przygotować np. dzień wcześniej. U nas owsianka w różnych wariaciach gości naprawdę często. Najważniejsze, żę jest szybko, smacznie i zdrowo. Innych przepisy na zdrowie śniadania szukacie na blogu.

Owsianka na mleku z owocami

Składniki na 2 porcje:

  • 1/2 szklanki płatków owsianych, mogą być błyskawiczne
  • 300 ml mleka
  • pół laski wanilii
  • łyżka miodu lub cukru trzcinowego
  • owoce według uznania, to co Wasze dzieci lubią najbardziej, (maliny, jagody, winogrona, bakalie).

Sposób przygotowania owsianki: Do małego rondelka wlać szklankę mleka, wsypać płatki owsiane i gotować ok. 5 minut, aż owsianka zgęstnieje. Można dodać miodu lub cukru trzcinowego. Jeżeli użyjemy płatków owsianych błyskawicznych, płatków nie trzeba wtedy gotować, wystarczy zagotować mleko w rondelku i odstawić na kilka minut. Owsiankę można jeść na ciepło, ale równie dobrze smakuje na zimno. Owsiankę można wzbogacić dowolnymi owocami, mogą to być maliny, truskawki, winogrona, banany. Dla lubiących suszone owoce polecam daktyle, orzeszkami, rodzynkami, pestki słonecznika i inne ziarenka.

Całość można oprószyć szczyptą cynamonu. Ja do gotowania owsianki dokładam pół laski świeżej wanilii. Owsiankę można przygotować na wodzie, soku lub innym rodzaju mleka np. ryżowym, lub kokosowym. Jeżeli szukacie pomysłów na na zdrowe i pyszne śniadania w kilka minut zapraszam tu. Zgadzacie się ze stwierdzeniem, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu całego dnia i nie powinno być pomijane?

Co najchętniej i najczęściej jedzą na śniadanie, Wasze dzieci? A jak z jedzeniem śniadań u Was?

12 thoughts on “Śniadanie, najważniejszy posiłek w ciągu dnia + lista propozycji na pyszne śniadania”

  1. Bardzo fajna ściąga na zdrowe śniadanka. Uważam, że śniadanie to podstawa. Na szczęście poranek u nas zawsze jest wartościowy, bo moje dziecko lubi owocowe, i chrupiące jedzonko 🙂

  2. Śniadanie jest posiłkiem, który zawsze jemy wspólnie. Moje dziecko nauczyło się od swojego taty jeść coś, co my nazywamy „paszą” 😉 To są płatki owsiane (takie zwykłe, nie gotowane) z otrębami, sezamem i pokrojonym jabłkiem lub gruszką zalane mlekiem lub jogurtem. Może jeść to nawet i na kolację 😉

  3. Przepiękne zdjęcia robisz 🙂 Sama zwykle zaczynam dzień od smoothie. Robi się w 5 min, a jest mega zdrowe i pyszne 😉

  4. Bardzo ważny wpis – znam tego typu problem z autopsji, gdy byłam młodsza nie potrafiłam jeść śniadań, bo było mi bardzo niedobrze, ale rodzice dołożyli starań, by wypracować we mnie ten nawyk i teraz staram się nie wychodzić bez niego z domu i dostarczać w nim potrzebnych składników 🙂

  5. U nas na śniadanie najczęściej kanapki i warzywa, ale w weekendy, kiedy mamy więcej czasu możemy szaleć. Wtedy najczęściej stawiamy na naleśniki 🙂

  6. W dzisiejszym trybie życia zapomina się o tak ważnej chwili dla życia i zdrowia człowieka jak śniadanie. Słusznie zwraca Pani na to uwagę. Np. w USA 25% osób rezygnuje ze śniadania! A bez tego mózg nie może pracować na odpowiednim poziomie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *