Cytryna  co  zawiera i jakie działanie ma dla naszego organizmu? Warto zaznaczyć że cytryna jest zdrowa i warto poznać jej właściwości, oraz wybaczyć jej  kwaskowaty smak. Znam  dzieci, które uwielbiają jej kwaśny smak, np. mój 3 letni synek wypija sok z cytryny bez problemu. Nie wszyscy zdają sobie sprawę ile korzyści dla naszego organizmu może przynieść jej spożywanie. Naprawdę warto docenić ją i uwzględniać w naszej diecie oraz poznać jej właściwości. Cytryna jest zdrowa i warto poznać jej właściwości.

Co zawiera cytryna?

Cytryny zawierają witaminę C, flawonoidy, witaminy z grupy B i E, fosfor,  wapń, miedź, potas, żelazo, magnez, błonnik a wszystkie te substancje służą naszemu organizmowi. To również bardzo dobre źródło beta-karotenu o czymś kiedyś nie miałam pojęcia. Zawiera również sporo rutyny odpowiedzialnej za odporność organizmu.

Właściwości cytryny i jej działanie na nasz organizm

Witamina C i flawonoidy, doskonale radzą sobie z kwasami metabolicznymi, które gromadzą się w naszym organizmie. Wypijając na czczo szklankę wody z wyciśnięty, sokiem z połówki cytryny sprawiamy ze nasz organizm się oczyszcza z  toksyn. Jest to również znakomity sposób  na detoksykację wątroby. Osoby które maja problem z tym organem jak najbardziej powinny po nią sięgać. Jest ona również ważnym składnikiem diet odchudzających. Poprzez swoje właściwości oczyszczające. W rewelacyjny sposób uszczelnia naczynia krwionośne, i tu bym ją szczególnie polecała dla osób z cerą z pękającymi naczynkami krwionośnymi. Wykazuje również bardzo silne właściwości bakteriobójcze.

Zarówno cytryna, sok z cytryny, i miąższ posiadają bardzo wiele prozdrowotnych właściwości. Pomaga w walce z nowotworami, jest niezastąpiona w walce z grypa i przeziębieniem,  polecana jest również w przypadku chorób oczu i cukrzycy, oraz ogólnie ma szerokie spectrum zastosowań i zwalnia w naszym organizmie procesy starzenia się. Czyli co czas na dietę cytrynową? Ale tak na poważnie od ok. 2 tygodni zaczynam dzień od szklanki cieplej wody z cytryną i sama po sobie widzę różnicę,  skończyły się moje kłopoty z trawieniem i jestem jakby bardziej rześka. Teraz tylko pora popracować troszkę nad kondycja i figurą.

IMG_4144

Jak kupić i wybrać zdrowy owoc cytryny?

Owoce powinny być ciężkie, i z ładną delikatna skórką. Jej wybarwienie jak się okazuje również ma duże znaczenie. Im bardziej chropowata skóra tym jest ona grubsza i czasem takie cytryny są suche w środku. Cytryna powinna być jędrna i pachnąca. Ja uwielbiam jej smak. 

Jak ją wykorzystywać w kuchni?

Można rozpuścić ją w wodzie, i wypijając ją na czczo w celu usprawnienia układu pokarmowego. Jeżeli wypicie samej cytryny z wodą stanowi dla Was problem możecie do niej dodać odrobinę miodu. Wystarczy wycisnąć sok z ołówki cytryny, można do tego użyć wyciskarki do cytrusów, która ułatwi Ci szybkie przygotowanie  napoju bez robienia bałaganu. Zazwyczaj dodajemy ją do herbaty ale należy pamiętać, że w wysokich temperaturach niszczymy zawartą w niej witaminę C.  Na jej bazie możemy robić sosy do sałatek, świetnie się sprawdzi do skrapiania ryb i owoców morza, w ten sposób zabijamy nieprzyjemny zapach ryby.

Należy jednak pamiętać o tym, że działanie cytryn może być moczopędne. Oczywiście każdy organizm reaguje na nią inaczej. Jednak trzeba uważać by nie dopuszczać do odwodnienia  organizmu. A na pytanie pytanie, ile cytryny należy spożywać? Myślę, że każdy musi odpowiedzieć sobie sam. Myślę, że jeden owoc dziennie dla osoby dorosłej,  to idealna propozycja by spełniała ona dla naszego organizmu właściwości prozdrowotne. 

Czy cytrynę powinno podawać się dzieciom?

Oczywiście nie za wcześnie do 1 roku życia raczej unika się podawania cytrusów ale po roku możemy próbować podawać ją naszemu maluszkowi oczywiście obserwując czy nie wywoła ona u naszego dziecka alergii. Warto to robić ze względu na dość sporą zawartość wapnia, który sprzyja budowie mocnych kości u naszych dzieci i wspomaga odporność organizmu.

Cytryna jest zdrowa i warto poznać jej właściwości

IMG_4169

Sok z cytryny na odchudzanie i na oczyszczenie organizmu

Cytryna jak się okazuje jest idealnym środkiem na odchudzanie. Wystarczy stosować się szklankę wody z sokiem z cytryny wypijaną na czczo zaraz po przebudzeniu. Na pusty żołądek cytryna wspomaga przemianę materii, czyli oczyszczana jelita z toksyn. Dodatkowo hamuje apetyt, zapobiega zaparciom, oraz zmniejsza wchłanianie cukrów. Pamiętać należy, iż sam sok z cytryny nie spowoduje utraty zbędnych poza tymi zabiegami w takim przypadku niezastąpiona okazuje się codzienna dawka ruchu i lekkostrawna dieta.

Jeżeli uwielbiasz rozpoczynać dzień od świeżego soku, to dzięki wyciskarce do cytrusów Explore możesz ułatwić sobie szybkie przygotowanie ulubionego napoju bez robienia wielkiego bałaganu. Naciskasz przycisk i czekasz, a sok się robi sam. Dla mnie to idealne urządzenie, proste i zajmujące nie wiele miejsca w kuchennej szafce. Produkt posiada dwa obrotowe stożki w różnych rozmiarach. Większy przeznaczony jest do grejpfrutów i dużych pomarańczy, a mniejszy do cytryn i limonek. Ten drugi przydaje się również, gdy chcemy jedynie dodać odrobinę cytrusowego smaku do innych napojów.

Wyciskarka do cytrusów Explore posiada funkcję regulacji ilości miąższu. To Ty możesz samodzielnie zdecydować, czy chcesz otrzymać sok z większymi kawałkami owoców, czy ma być on klarowny. Wyciskarka posiada litrowy plastikowy pojemnik z wygodnym lejkiem. Jeśli uwielbiasz świeżo wyciskane soki z cytrusów, to wyciskarka Explore może stać się Twoim pomocnikiem w kuchni.

IMG_4148

O dobrodziejstwie cytryn w leczeniu infekcji i walce o większą odporność pisałam kiedyś we wpisie „Naturalnie po zdrowie-naturalne sposoby na odporność” zapraszam tu (klik).

41 thoughts on “Właściwości cytryny i jej działanie na nasz organizm”

  1. Nie wiedziałam, że cytrynka ma aż tak wiele właściwości. Owszem pewną wiedzę na jej temat posiadałam, ale nie aż taką 🙂 W takim razie trzeba wprowadzić ją na stałe do codziennej diety, postaram się także pić rano na czczo szklankę wody z sokiem z cytryny. Super post, na pewno nie jedna osoba po jego przeczytaniu, zmieni zdanie na temat tego owocu 🙂

  2. Uwielbiam cytrynę, ale najbardziej lubię ją w tym niekorzystnym wydaniu czyli w gorącej herbatce 🙂 I o ile mogłabym cytrynę jeść jak jabłko o tyle nie przepadam za smakiem cytryny w ciastach.

  3. Uwielbiam sok z cytryny, sernik cytrynowy, olejek cytrusowy do szafy. Uwielbiam tak świeże zapachy. A dla zdrowia warto ją wypijać, wystarczy wycisnąć sok z cytryn i gotowe. A niebawem sezon na pomarańcze się rozpocznie, i taki świeży soczek z cytryn i pomarańczy z miętą, mnima. Ja w tym roku muszę zakupić sobie elektryczną wyciskarkę bo u mnie dziewczynki uwielbiają sok pomarańczowy.

  4. Niby wszystko wiedziałam o cytrynie, ale takie posty zachęcaja, żeby w końcu zacząć stosować cytrynę na codzień!! – co na pewno z będzie z korzyścią dla naszego zdrowia!!!

  5. Świetny artykuł! woda z cytryną i miodem – mniam, tylko leniwa jestem i nie chce mi się robić,a le Twój artykuł mnie natchnął i chyba nadszedł czas na oczyszczenie i wzmocnienie organizmu w tą okropną i zdradliwą pogodę 😉

  6. Staram się pić rano szklankę wody z cytryną, niestety nie zawsze mi się to udaje 😉
    Nigdy nie wiedziałam po czym poznać czy cytryna w środku jest soczysta, zawsze brałam na tak zwanego „czuja”. Teraz już będę wiedzieć 😉

    1. Jako odplamiacz do ubranek też czasem używałam, szczególnie po innych sokach typu czarna porzeczka. Ale trzeba ostrożnie by nie zostawić plam np na naturalnej skórze.

  7. Gdzieś kiedyś przeczytałam, że kupując warzywa i owoce powinniśmy właśnie kierować się ich zapachem. Od tamtej pory wącham wszystko jak głupia, ale fakt, że owoce kupuję lepsze! Tak samo z cytryną, jak nie czuję zapachu, to nie kupuję 🙂

  8. Bardzo ciekawy wpis. Nie wiedziałam, że ma właściwości uszczelniające naczynia krwionośne, z którymi mam właśnie problem! Dziękuję za bardzo pomocne informacje.
    Pozdrawiam Agata

  9. Cytryna obowiązkowo każdego dnia do herbaty 🙂 Do tego ciasto cytrynowe, lemoniada, dressingi z dodatkiem cytryny. Praktycznie do wszystkiego można jej użyć. Do tego pełno właściwości zdrowotnych dla naszego organizmu. Szkoda tylko, że 10 zł za kg ostatnio ;/

  10. Cytrynę pijemy codziennie rano, zmieszaną z wodą. Doskonale odświeża oddech – polecam! Jedynym jej minusem są szkodliwe środki na skórce, więc zanim wycisnę sok, szoruję ją szczoteczką i dodatkowo wyparzam wrzątkiem.

  11. warto jeszcze pamiętać by nigdy nie zalewać cytryny gorącą wodą – pod wpływem temp witamina C ulega rozkładowi więc nici z naszych zastosowań dodatkowo dużo ludzi pogarsza sprawę. Słynna herbata z cytryną na przeziębienia ech… fusy herbaty + cytryna = cytrynian glinu, który jest toksyczny dla organizmu :/

  12. Jakiś czas temu pijałam wodę z cytryną na czczo i czułam się lepiej. Chyba muszę wrócić do tego rytuału porannego. Samo zdrowie!

    Z takich ciekawostek, to mimo kwaśnego smaku, cytryna ma działanie zasadowe w żołądku. Więc dodatkowo pomaga odkwasić organizm 🙂

  13. Cytryna świetny owoc. Używam jej jako dodatku do kwasu l-askorbinowego (witamina C). Dzięki cytrynce zwiększam przyswajalność kwasu askorbinowego. A sama cytryna to nie największe źródło witaminy c.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *