Uwielbiamy podróżować i jak tylko nadarzy się taka okazja, to z chęcią z niej korzystamy. Pomysł na wyjazd do Pragi pojawił się w naszej głowie zupełnie spontanicznie, po tym, jak trafiłam na stronę Leoexpress. Po dłuższej analizie i przejrzeniu oferty przewoźnika, pomyśleliśmy, cóż raz się żyje! Mój mąż od dawna chciał się gdzieś wybrać bez auta, sam co dzień robi po kilkaset kilometrów dziennie, więc dla niego długie podróże autem są męczące.  Dziś zapraszam na wpis o Pradze, atrakcjach i miejscach, które warto odwiedzić i do których nam udało dotrzeć. Kilka słów o tym, czego niestety ze względu na brak czasu i możliwości nie zobaczyliśmy. Była to nasza kolejna podróż z Jasiem   bez auta.

Praga z dzieckiem w 4 dni autokarem

Bardzo miło wspominamy naszą podróż samolotem do Międzyzdrojów. Tak ktoś może pomyśleć, wariaci, do Międzyzdrojów samolotem to się nie opłaca. Jednak nam ze względu na Jasia się opłacało. Bezcenne było widzieć jego minę na widok samolotów na lotnisku i jego zachwyt lotem. Wiec po głębszej analizie bardzo nam się spodobała perspektywa podróży z plecakami (genialne plecaki turystyczne w swojej ofercie ma Decathlon), bez auta, poruszając się tylko środkami komunikacji zbiorowej. Zapraszam zatem na podsumowanie tej wycieczki.

Praga z plecakiem

Najciekawsze atrakcje Pragi okiem rodzica – lista subiektywna

Na krótką, bo tylko 4 dniową rodzinną wycieczkę postanowiliśmy wybrać Pragę. Przygotowaliśmy się do wyjazdu do naszych południowych sąsiadów i to była bardzo dobra decyzja.    Jak się potem okazało, niestety 4 dni to ciut przy mało by odwiedzić z 5 latkiem wszystkie ciekawe i godne polecenia miejsca. We wpisie zobaczycie też,   atrakcje w Pradze  dla dzieci. U naszych południowych sąsiadów przez 4 dni odkrywaliśmy, jakie atrakcje dla dorosłych i dzieci ma w swoim zanadrzu stolica Czech, Praga.

Praga Stary Rynek

Praga – stolica i największe miasto Czech, położone w zachodniej części kraju, nad Wełtawą. Piękne miasto, które  ma bardzo wiele do zaoferowania turystom w każdym wieku

Podróż inna niż wszystkie

Nasza ostatnio podróż była inna od pozostałych pod wieloma względami. Choćby to, że w podróż, postanowiliśmy wybrać się z plecakami, bez auta. Część drogi pokonaliśmy autokarem, a część po przesiadce pociągiem. Niektórym autokar wydaje się kłopotliwym środkiem transportu dla rodzin z dzieckiem, my jednak daliśmy radę. Nasza podróż do Pragi przebiegła bez problemowo. Zdecydowanie polecam, to była dla nas dodatkowa atrakcja tej wycieczki.

Choć na początku  byłam lekko przerażona, jak pomyślałam o przesiadaniu się o 4 rano do pociągu, jednak Jasiek bardzo dzielnie znosił podróż. Podczas rezerwacji, skorzystaliśmy ze zniżki dla Jasia, ponieważ dzieci w wieku 0-5 lat (włącznie) w Leooexpress mają aż 100% zniżki. Autobusy i pociągi sieci Leoexpress podróżują po całej Europę Środkowej. My już mamy kolejny plan podróży, teraz z Leo mamy zamiar odkrywać Wiedeń. W zależności od połączeń w cenie biletu jest woda, drobne przekąski, napoje. Należy pamiętać, że wyjeżdżając w podróż z dzieckiem, bez auta, należy spakować się mądrze. Warto mieć torbę podręczną z najpotrzebniejszymi rzeczami dla siebie i dziecka.

Odkrywamy Pragę po swojemu

„Radość ze zwiedzania, radość z odkrywania” to motto naszej podróży. Myślę, że Praga to miejsce, które każdy turysta odwiedzający Czechy powinien zwiedzić obowiązkowo. Największa frajda zaraz po wylądowaniu na dworcu w Pradze była przejażdżka metrem. I tym środkiem lokomocji poruszaliśmy się przez te kilka dni.

Metrem po Pradze

Plan zwiedzania  Pragi z  dzieckiem w  4 dni

Po dotarciu do hotelu pozwoliliśmy sobie na kilka godzin odpoczynku, Jasiek  jak i my potrzebowaliśmy snu. Na miasto wyruszyliśmy niespiesznie, późnym popołudniem.  Postanowiliśmy zwiedzić Pragę wieczorem i nocą. To był strzał w dziesiątkę.

Widok pięknie  oświetlonego Starego Miasta zapiera dech w piersiach.  Do hotelu wróciliśmy ostatnim metrem.  Należy pamiętać, że praskie metro w godz 24-5 nie kursuje. Zaliczyliśmy najważniejsze miejsca na starym mieście, dotarliśmy na Stary Rynek, następnie doszliśmy do Mostu Karola i szliśmy sobie wzdłuż Wełtawy.

Praga nocą

Zamek Haradczany nocą

Drugi dzień postanowiliśmy zacząć od wizyty w Zamku na Hradczanach, gdzie co godzinę można tu obserwować zmianę warty. Następnie z Katedry św. Wita, Wacława i Wojciecha (Katedrála svatého Víta), weszliśmy na wieżę, skąd roztaczał się przepiękny widok na całą panoramę Pragi i most Karola.

Warta  na   Zamku na Hradczanach

Warta przed zamkiem w Pradze

Na terenie zamku znajduje się malownicza Złota Uliczka. Jej jednak ostatecznie nie zwiedziliśmy, ponieważ przegoniła nas burza. Tak naprawdę na zwiedzanie zamku i wszystkich ciekawych miejsc w pobliżu, warto poświęcić cały dzień. Naszą wyprawę na zamku, skróciła ulewa.

Jasiek był bardzo zainteresowany wszystkim co sie dzieje. Bardzo podobały mu się tramwaje i  zaprzęgi konne.

Jestem zachwycona klimatem Starego Miasta i gdybym miała komuś polecać, to właśnie to powinno być obowiązkowym punktem zwiedzania, ze starym rynkiem na czele. Rynek liczy około 9 tysięcy metrów kwadratowych. Na Starym Mieście warto też zobaczyć zegar astronomiczny, który pochodzi z czasów średniowiecznych. Zegar ten znajduje się na południowej ścianie Ratusza Staromiejskiego. Zawisł on tam w 1410 roku i jest jednym z najbardziej popularnych zegarów astronomicznych na świecie.

Rynek Staromiejski w Pradze

Z dzielnicy    Malá Strana,  wybraliśmy się  kolejką linową na wzgórze  Petřín – kolejka niemal identyczna z tą, na Gubałówkę, Jasiowi taka przejażdżka się spodobała. Co ważne, obowiązują na nią bilety komunikacji miejskiej. Przejazd nią był dodatkową atrakcją dla naszego dzielnego piechura, jest na pewno ciekawą atrakcją nie tylko dla dzieci.

Kolejka linowa na wzgórze  Petřín
Muzea w Pradze

Celem naszej wyprawy kolejka była ponad 60-metrowa wieża  Petřínská rozhledna, która swoim kształtem przypominająca trochę wieżę Eiffla. Na sam szczyt zaprowadziło nas 299 stopni, ja ich nie liczyłam, ale wieżę na słowo. I tu naszym oczom ukazał się przepiękny widok na całą Pragę, miałam wrażenie, że w oddali widzę góry.

wieża  Petřínská rozhledna
60-metrowa wieża  Petřínská rozhledna
Widok z 60-metrowej wieży  Petřínská rozhledna
60-metrowa wieża  Petřínská rozhledna w Pradze
60-metrowa wieża  Petřínská rozhledna walka o rękę taty
Panorama pragi z 60-metrowej wieży  Petřínská rozhledna

Na wieży, dzięki tej oto maszynie można wybić sobie pamiątkowy pieniądz
Przepiękna panorama Pragi

Wokół wieży, znajdują się przepiękne ogrody, obserwatorium z teleskopem oraz labirynt z lustrami. Częściowo było to wyłączone z użytku, ponieważ trwają tam teraz roboty remontowe.

Trzeciego dnia wybraliśmy się na Wyszehrad. Wyszehrad to wysoki zamek na wzgórzu. Jest to wzgórze usytuowane na prawym brzegu Wełtawy. Według legendy znajdowała się tam siedziba legendarnego władcy Kroka.

Wyszehrad
plan zwiedzania Wyszehrad
Brama wejściowa Wyszehrad
Piękne ogrody Wyszehradu

Na terenie Wyszehradu, można podziwiać piękne winorośla i mini winnice.

Winnice w Pradze

Na obiad zatrzymaliśmy się właśnie u   Kroka. Wspaniałe jedzenie, w dobrych cenach. Zdecydowanie miejsce godne polecenia.

Tego dnia zaliczyliśmy też przeprawę tramwajem wodnym, z jednej strony Wełtawy na drugą. Jako ciekawostka, za darmo można się przedostać na drugi brzeg rzeki. Pobawiliśmy się na pobliskim placu zabaw, popuszczaliśmy bańki. I to też była dodatkowa atrakcja, dla Jasia.

Wełtawa
Przeprawa na drugą stronę Wełtawy
Przystanek miejski-Przeprawa przez rzekę w Pradze

Zainteresowanym rejsami statkiem, polecam dłuższe rejsy po Wełtawie. Rejs zaczyna się w doku przy Moście Svatopluka Čecha. Następnie rzeką Wełtawą popłynie się do starej części miasta. Dostępne są 1-godzinne i 2-godzinne rejsy. Dłuższa wersja obejmuje też zabytkowe śluzy oraz Wyszehrad. Skąd z wody można podziwiać zabytkowy kościół i winnic na wzgórzu Wyszechradu.

Wszystkie mosty na Wełtawie

Po zwiedzeniu wszystkich ciekawych zakątków wzdłuż Wełtawy poszliśmy w kierunku Mostu Karola, by podziwiać jego piękno w dzień.  Pomimo tego, że to nie jest jeszcze okres wakacyjny, ludzi było naprawdę dużo. Most Karola to wizytówka Pragi. To najstarszy most, który ma aż 500 m długości. Najsłynniejszą figurą na moście jest figura św. Jana Nepomucena. Według legendy przynosi ona szczęście. Wystarczy dotknąć płaskorzeźby, która znajduje się pod posągiem. Z Mostu Karola roztaczają się przepiękne widoki na pobliską okolicę.

Przy wejściu na Most Karola
Most Karola Praga
Mosta Karola
Most Legii

Praga-atrakcje dla dzieci

Czwarty dzień poświęciliśmy tylko na atrakcje dla Jasia i na odwiedziny w Praskim Zoo. Jest to idealne miejsce do spędzania czasu w rodzinnym gronie na łonie przyrody. Wiem, że dla najmłodszych wizyta w tym miejscu na pewno będzie to dużą atrakcją. W sąsiedztwie Zoo można zwiedzić Pałac Trojski   i jego piękne ogrody.

Pałac Trojski przy Zoo w Pradze
Pałac Trojski

Niestety my trafiliśmy na dzień, w którym był zamknięty. W kasie Zoo oprócz biletów można było kupić mapkę Zoo za jedyne 5 koron. Skorzystaliśmy z tej opcji i bardzo nam się mapka przydała podczas zwiedzania.

Na mapie zaznaczone są pory karmienia zwierząt. Dzięki temu mieliśmy okazję tak dopasować zwiedzanie, by zaliczyć karmienie goryli, łosi i koni.

Mapka Zoo w Pradze
Ciuchcia w Praskim Zoo

Jako ciekawostka Zoo w Pradze szczyci się 4 miejscem zdobytym w rankingu Tripadvisor na najlepsze zoo na świecie w roku 2015.

Praskie zoo jest drugą najpopularniejszą atrakcją w Czechach i bardzo ciekawym miejscem na rodzinną wizytę. Na pierwszym miejscu jest zamek na Hradczanach. Zoo zajmuje, aż 58 hektarów z czego 50 ha przeznaczonych jest na wybiegi i pawilony dla zwierząt.

Dziś o Zoo było w skrócie, bo to miejsce będzie przedstawione szerzej w oddzielnym wpisie na blogu, to miejsce, które mnie zachwyciło pod wieloma względami. Jednak o tym już niebawem przeczytacie na blogu. ZOO w Pradze jest bardzo przyjazne dla dzieci i rodziców. Oferuje sporo atrakcji dla najmłodszych gości, place zabaw, możliwość nakarmienia zwierzątek, a także jazdę ciuchcią lub zjazd krzesełkiem na dół za dodatkową opłatą.

edf
rrem

Poniżej kilka miejsc, które mieliśmy w planie, ale czas niestety nas ograniczył, więc mamy jeszcze po co wrócić do Pragi.

Zwiedzaliśmy Pragę w takich humorach

1. Muzeum „Królestwo kolei”
W tym muzeum znajdziesz nie tylko różne rodzaje pociągów, ale też interaktywny model kolei poruszający się setkach metrów torów. Możesz podziwiać też misternie wykonany miniaturowy model Pragi.
2. Aquapalace Water Park
Największy park wodny w Europie środkowej oferuje całą masę zjeżdżalni, wanien z hydromasażem i innych atrakcji. Miejsce jest odpowiednie dla osób w każdym wieku
3. Muzeum LEGO,
Miejsce, w którym można obejrzeć ponad 2000 modeli zbudowanych z ponad 100 tys. klocków. Muzeum Lego jest usytuowane w centrum miasta.
4. Muzeum Zabawek (Muzeum hraček).
To kolejna atrakcja dla dzieci, do której nie dotarliśmy. Znajdują się tam makiety kolejek. A na dwóch piętrach znajduje się, zbiór zabawek dla najmłodszych. Znajdują się tam lalki, misie, kolejki i statki.

Praga to miasto bardzo przyjazne turystom, spokojnie po polsku porozumiesz się z każdym. Zatrzymaliśmy się w hotelu Globus, bez jakiegoś szału, ale na 3 noce, hotel w zupełności nam wystarczył.

Czeski Krecik robi furrorę wsród turystów

Polecam poruszać się metrem lub tramwajami. Jednak myślę, że podróże metrem będą najmniej kłopotliwe. W Pradze nie można się zgubić! Praga ma aż 3 linie metra, które krzyżują się w kilku miejscach. Bilety można kupić kilkudniowe lub czasowe-jednorazowe. My kupowaliśmy jednorazowe, które obowiązywały zarówno w metrze, autobusach, jak i tramwajach, a także na kolejką linową na wzgórze Petřín .

Praga ma bardzo wiele do zaoferowania turystom w każdym wieku. My spędziliśmy tam 4 dni i okazało się, że to jednak zbyt krótko, by odwiedzić wszystkie miejsca zaznaczone na mapie naszej podróży. Nasz plan uległ małej modyfikacji, ale najważniejsze jest to, że czas spędzony na zwiedzaniu bardzo nas do siebie zbliżył. Dzień, w dzień rbiliśmy na pieszo ok. 20 km i więcej. Jasiek dawał radę, czasem wskoczył do nosidła,  jak już padał ze zmęczenia, ale ogólnie dzielny z niego podróżnik.

Wyjazdy bywają kosztowne, jednak da sie to jakoś pogodzić i ogarnąć. Czy według Was,  możliwe jest tanie podróżowanie? Na czym w podróży udaje się Wam zaoszczędzić?  Czy wogóle można zaoszczędzić? Macie juz wakacyne plany wyjazdowe? Gdzie planujecie wypoczywać w tym roku?

20 thoughts on “Praga z dzieckiem w 4 dni”

1. My niestety w tym roku nigdzie nie wyjeżdżamy, brak funduszy ?
    Jestem ciekawa ile wyniosła Was ta podróż?
    Uważam że można zaoszczędzić podróżując wystarczy przeanalizować wydatki, wybierać tańsze opcje, wszystko da się pogodzić ?

2. Też byłam z małymi dziećmi w Pradze, też jechaliśmy busem i nocnym pociągiem, i też dzieciaki bardzo dobrze to zniosły 🙂 Czytając Twoją relację stanął mi przed oczami nasz cudowny pobyt w Pradze 🙂

3. Piękna fotorelacja i wiele cennych wskazówek jak podróżować z dzieckiem. Jestem właśnie na Słowacji z synkiem i zastanawiałam się nad Pragą. Bardzo pomocny wpis. Życzymy pięknych wakacji 🙂

4. Piękne miasto z ciekawą historią a architektura i jedzenie jak dla mnie wygrywa. To miejsce w zasadzie na każdą okazję – super dla rodziny, na romantyczny wypad i, jak w przypadku mojego męża – na kawalerski.

5. Witam.Z ciekawoscią zaczytuję sie Twoim blogiem.Planuję Pragę wraz z synem lt 13 i córka lat 4.Byłam w zeszłym roku w grudniu tylko z synem(4 dni),zwiedzaliśmy”rzeczy”typowo dla niego:muzeum figur stalowych,woskowych,muzeum filmu i legend,muzeum czekolady,muzeum totrur.W TYM ROKU01.05 -3.05)JEDZIEMY WE TRÓJKĘ I BEDZIE NAPEWNO zoo,MORSKY SVET,MUZEUM TECHNIKI,MUZEUM LEGO I OCZYWISCIE MOST kAROLA.Nie wiem czy zdazymy w te 3 dni,chyba przebukuje hotel o jedną dobe wiecej.